چرا 206 نخریم؟

دوشنبه, 15 شهریور 1400 - 0 نظر

پژو 206 یکی از خودروهایی است که به دلیل طراحی زیبا، آپشن‌ها و تیپ‌های متنوع‌اش، در بین مردم بخصوص جوانان از محبوبیت زیادی برخوردار است. در سالهای گذشته‌، ایران خودرو 206 را در تیپ‌های متنوعی به تولید می‌رساند، اما به تدریج تعداد این تیپ‌ها کاهش یافت و اکنون تنها 206 تیپ 2 و تیپ 5 به تولید می‌رسند. هزینه نگهداری بالا، قیمت بالا در کنار کاهش آپشن ها، فضای کم داخلی و افت کیفیت ساخت از جمله معایب 206 تیپ 2 می باشد. پژو 206 تیپ 5 نسبت به تیپ 2 از پیشرانه قوی تر و آپشن های بیشتری برخوردار است. حذف ترمز دیسکی چرخ‌های عقب، سنسور پارک عقب و سی دی پلیر بعد از اعمال دور دوم تحریم های خودروسازی از معایب 206 تیپ ۵ به حساب می آید.

 

 

چرا 206 نخریم؟

206 یکی از مدرن‌ترین خودروهای داخلی است که شتاب خوب، مصرف سوخت کم، بازار خرید و فروش بسیار پررونق و طراحی جذابی دارد. البته در مقابل این مزایا، هزینه نگهداری بالا نسبت به پراید و پژو 405، گرانی قطعات یدکی با وجود دسترسی آسان و فضای کوچک کابین از معایب 206 به شمار می رود. در حال حاضر دو مدل 206 تیپ ۲ با موتور ۱.۴ لیتری TU3 و تیپ ۵ با موتور ۱.۶ لیتری TU5 تولید و به بازار خودرو ایران عرضه می شود. اگر برای خرید 206 هنوز تردید دارید، پیشنهاد می کنم مزایا و معایب 206 تیپ 2 و 5 را که در ادامه مطلب زیر به آن می پردازیم، با دقت بخوانید تا بتوانید راحت تر تصمیمی بگیرید که 206 بخرید یا خیر؟

 

 

مزایا و معایب 206 تیپ 5

 

مزایا و معایب 206 تیپ 5

این خودرو نسبت به پژو 206 تیپ 2 و تیپ 3 از پیشرانه قوی‌تری بهره می‌برد و امکانات رفاهی بیشتری را در خود جای داده است. دو دهه است که تولید و عرضه پژو 206 تیپ 5 توسط ایران خودرو ادامه دارد و در این مدت بسیاری از قطعه سازان کوچک و بزرگ نسبت به واردات یا ساخت قطعات پژو 206 اقدام کرده‌اند. پژو 206 تیپ 5 محصولی مناسب برای استفاده در معابر درون شهری به شمار می‌رود.

 

 

مزایا

1. فراوانی و دسترسی آسان به قطعات یدکی

یکی از مهمترین مزایای 206 تیپ 5 وفور قطعات یدکی و دسترسی آسان به انها می باشد. از آنجاکه این خودرو مدت زمانی طولانی در خط تولید کارخانه ایران خودرو قرار دارد و در تیراژ بالا تولید می شود از این رو قطعات یدکی آن نیز در بازار به وفور یافت می شود و تعمیرکاران نیز به مسائل فنی و مشکلات موتور آشنایی کامل دارند.

2. قوای فنی خوب

پژو 206 تیپ 5 به دلیل موتور ۱۵۸۷ سی‌سی TU5 به همراه گیربکس پنج سرعته دستی از قدرت بالا و شتاب خوبی برخوردار است. موتور این خودرو یکی از بهترین پیشرانه‌های حال حاضر بازار خودرو ایران است که راندمان قابل قبولی دارد. البته این موتور در تولیدات اخیر با افت کارایی و افزایش مصرف سوخت روبرو شده است؛ با این وجود همچنان پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از نظر قدرت و شتاب خودرویی مطرح محسوب می‌شود

3. طراحی زیبا و مطلوب

از دیگر مزایای این خودرو پرطرفدار ایران خودرو، طراحی زیبا و مطلوب آن می باشد. کابین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ارگونومی مناسبی دارد و نسبت به دیگر رقبای خود از مواد باکیفیت‌تری در ساخت آن استفاده شده است. علاوه بر این سبک طراحی این خودرو به گونه‌ای است که امکان نصب کیت‌های مختلف بدنه را به مالک می‌دهد. به همین دلیل پژو ۲۰۶ تیپ ۵ خودروی مورد علاقه جوانان و دوستداران تیونینگ است.
 

معایب 206 تیپ 5

1. کمبود فضای کابین

یکی از مهمترین معایب این خودرو که بیشتر متوجه سرنشینان عقب می شود، کمبود فضای کابین می باشد. این مشکل بخصوص در سفرهای طولانی آزار دهنده است.

2. حذف برخی امکانات رفاهی و ایمنی

اگرچه 206 تیپ 5 در زمان عرضه به بازار یکی از پرآپشن‌ترین خودروهای داخلی محسوب می شد ولی پس از اعمال دور دوم تحریم‌های خودروسازی، ایران خودرو برای جلوگیری از ضرر تصمیم به حذف برخی امکانات رفاهی و ایمنی مانند ترمز دیسکی چرخ‌های عقب، سنسور پارک عقب و سی دی پلیر گرفت. این مساله هم‌اکنون یکی از معایب پژو 206 تیپ 5 به شمار می‌رود.

3. افت کیفیت

افت کیفیت یکی دیگر از مهمترین مشکلات 206 می باشد که البته این مشکل مختص این خودرو نیست و از ابتدای دهه نود در تمامی خودروهای تولید داخل دیده می شود. استفاده از قالب های متفرقه به جای قالب های اصلی، جایگزینی آلیاژهای با کیفیت پایین تر به جای مواد اولیه اصلی و استفاده از پلاستیک خشک به جای پلاستیک نرم از جمله مواردی است که به عنوان معایب پژو 206 تیپ 5 در بحث کیفیت ذکر می شود.

4. آب و روغن قاطی کردن

آسیب پذیری واشر سرسیلندر یکی دیگر از معایب پژو 206 تیپ 5 است . این قطعه تضمین کننده عدم ورود روغن و آب به یکدیگر است و از بروز مشکلی به نام "اختلاط آب و روغن" ، جلوگیری می کند. تداخل این دو سیال حیاتی موتور را با مشکلات جدی مواجه می کند که هزینه های گزافی را برای مالک خودرو  به همراه دارد. این اتفاق به دلیل فشار روی موتور رخ می دهد و برای رفع آن باید سریعا به تعمیرکاران حرفه ای مراجعه کنید.

5. هزینه زیاد تعمیر سیستم هیدرولیک خودرو

دسترسی دشوار و هزینه های بالا هنگام تعمیر سیستم هیدرولیک از دیگر معایب 205 تیپ 5 است. به طور کلی سیستم هیدرولیک تمامی خودروها به مرور زمان دچار استهلاک می شود؛ اما در مورد پژو 206 این مشکل کمی سخت تر حل خواهد شد.

 

 

مزایا و معایب 206 تیپ 2

 

مزایا و معایب 206 تیپ 2

طراحی داخلی پژو 206 تیپ 2 اگرچه نسبتا کوچک است اما از طراحی زیبا و رضایت بخشی برخوردار می باشد. در ساخت کابین نیز از متریال هایی با کیفیت متوسط شده است. پژو 206 تیپ 2 پرفروش ترین محصول خانواده 206 در سال 1390 بود و از آن سال به بعد این جایگاه را به تیپ 5 سپرد. کم مصرف بودن، ابعاد مناسب جهت تردد در شهر و طراحی زیبا از جمله مزایای این خودرو می باشد. این خودرو علاوه بر معایب مشابه تیپ 5 مانند فضای کم کابین و  افت کیفیت دارای معایب دیگری نیز می باشد که به آن می پردازیم.

 

1. هزینه نگهداری بالا

هزینه بالای تعمیرات دوره ای پژو 206 تیپ 2یکی از مهم ترین معایب این خودرو است که با افزایش سن و کارایی موتور بیشتر هم می شود. استهلاک پژو 206 های ساخت 91 به بعد بیشتر از مدل های قدیمی است. دلیل این امر استفاده از قطعات بی کیفیت و مونتاژهای بی دقت پژو 206 های اخیر است. علاوه بر مشکلات فنی موتور، مشکلات الکتریکی نیز بخشی دیگر از معایب پژو 206 تیپ 2 است که علاوه بر خرابی های گاه و بی گاه پژو 206 تیپ 2کارکرده، قیمت تمام شده قطعات این خودرو نیز در مقایسه با قیمت آن می تواند مشکلات زیادی را برای مالک این خودرو ایجاد کند.

2. قیمت بالا در کنار کاهش آپشن ها  امکانات

از دیگر معایب پژو ۲۰۶ تیپ ۲، کاهش امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو در کنار افزایش قیمت است. اگرچه ایران خودرو برای مدت کوتاهی این خودرو را به آپشن های سنسور دنده عقب و رادیو پخش جدید مجهز کرد اما متاسفانه با اعمال تحریم‌های خودروسازی و نیاز به مونتاژ اقتصادی، شرکت خودرو سازی مجبور به حذف آنها شد تا جاییکه مدل‌های اخیر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از آپشن های بسیار کمی برخوردار هستند و مسلما مشتریان از خرید خود رضایت چندانی نخواهد داشت.

3. سواری نامطلوب

این خودرو به دلیل سیستم خشک و خشن سواری نرمی ندارد که البته این مشکل در ۲۰۶‌های جدید تشدید شده و اصطلاحا اتاق خودرو بیشتر می‌کوبد. سیستم تعلیق عقب پژو 206 تیپ 2 می تواند به راحتی سرنشینان عقب این خودرو را در مسافت های طولانی آزار دهد. همچنین این خودرو از پایداری خوبی برخوردار نیست و در پیچ های تند کنترل آن دشوار است. در سفرهای جاده ای این مشکل پژو 206 تیپ 2 برای بسیاری از رانندگان دردسر ایجاد کرده و منجر به حوادث رانندگی متعددی شده است.

4. کشش و کم توان بودن موتور

5.ترمزهای ضعیف

6. بیرون بسته شدن زاپاس

7. مشکلات عدیده موتوری و گیربکس

 

 

206 تا چه سالی خوبه؟

آخرین مدل 206 فرانسوی در ایران مربوط به سال 92 می باشد. اگر تصمیم به خرید یک دستگاه 206 دست دوم دارید، بهتر است خودروی انتخابی شما قبل از سال 92 تولید شده باشد. زیرا از سال 92 به بعد دیگر قطعات پژو 206 ازفرانسه به ایران وارد شده وکارخانه قطعات چینی وایرانی را جایگزین آن کرده است. بنابراین خرید مدل‌های تولید شده پیش از سال ۹۲ (قبل از قطع واردات قطعات اصلی فرانسوی) کار عاقلانه‌ای است البته در صورتیکه اطمینان حاصل کنید که قطعات موجود در خودروی دست دوم مد نظرتان اصل فرانسه باشد.

 

نظرات در مورد 206 تیپ 2 مدل ۱۴۰۰

نظرات در مورد 206 تیپ 2 متفاوت است. برخی می گویند مصرف سوخت پایینی دارد و از داخل کابین صدای موتور شنیده نمی شود و از این نظر راضی کننده است. برخی دیگر می گویند این خودرو برای محیط های شهری بسیار مناسب است ولی برای سفر در جاده های پر فراز و نشیب انتخاب خوبی نیست. برخی نیز از هزینه تعمیرات آن شکایت دارند.

 

پژو 206 تیپ 2 چه معایبی دارد؟

سواری نامطلوب، هزینه نگهداری بالا، توان کم موتور، ترمزهای ضعیف و مشکلات موتوری و گیربکسی از مهمترین معایب 206 تیپ 2 می باشد.

 

پژو 206 تیپ 5 چه معایبی دارد؟

آسیب پذیری واشر سرسیلندر، حذف برخی از آپشن ها، افت کیفیت و هزینه زیاد تعمیر سیستم هیدرولیک خودرو از معایب 206 تیپ 5 به شمار می آید.

 


نظرات (0 نظر)


(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد و ایمیل و موبایل الزامی نیست.)
ارسال نظر شما با موفقیت انجام شد
نام و نظر خود را وارد کنید