کارپلی چیست؟ (پاسخ به تمام سوالات شما درباره Apple CarPlay)

شنبه, 04 آذر 1402 - 0 نظر

carplay چیست؟ با نرم افزار اپل کارپلی امروزه راحت‌تر از همیشه می‌توانید در حین رانندگی به شیوه‌ای ایمن و بدون حواس‌پرتی تماس بگیرید، پیام دهید، موسیقی گوش کنید یا از اپلیکیشن های مسیریاب مانند ویز استفاده کنید. یکی از مهمترین مزایای کارپلی، برقراری تماس تلفنی یا ارسال پیام متنی بدون نیاز به استفاده از دست با siri است. اگر یک خودروی نو یا دست دوم را با مدل بالاتر از 2014 دارید، این احتمال وجود دارد که به Apple CarPlay مجهز شود.

اما اپل کار پلی چیست و چگونه کار می کند و چه خودروهایی از اپل کار پلی پشتیبانی می کنند؟ با ما در این مطلب از خلیج کمپانی همراه شوید تا همه چیز را در مورد اپل کارپلی بدانید.

 

 

کار پلی چیست؟

Apple CarPlay منوی گوشی آیفون را به صفحه بزرگ مانیتور خودرو می آورد. با این سیستم رانندگان براحتی می توانند از امکانات و عملکردهای تلفن همراه مانند تنظیم مسیریابی، برقراری تماس، انتخاب موسیقی، ارسال پیام، تماس، بررسی تقویم و...  بدون نیاز به برداشتن دست‌ها از روی فرمان و با استفاده از دستورات صوتی و صفحه لمسی استفاده کنند.

البته اگر خودرو از فناوری تشخیص صدا برخوردار نباشد، راننده می تواند با کمک صفحه نمایش لمسی روی داشبورد یا دکمه های تعبیه شده روی آن یا روی فرمان خودرو در محیط نرم افزار حرکت کند. لازم به ذکر است فضای ایجاد شده توسط Apple CarPlay برای کاربران آیفون کاملا آشناست و تمامی این ویژگی ها در یک رابط کاربری ساده و جذاب با آیکون های بزرگ در اختیار راننده قرار می گیرد. این سیستم توسط کمپانی اپل برای برخی از خودروها در سال 2014  منتشر شد. 

 

اپل کار پلی چیست

 

چگونه اپل کارپلی کار می کند؟

اپل کارپلی از طریق siri و فرمان صوتی، صفحه لمسی خودرو، دکمه های روی فرمان و کنسول مرکزی همراه شما خواهد بود تا از این سیستم به دو صورت دستی و یا صوتی استفاده کنید. البته برای استفاده از سیستم صوتی اپل کارپلی باید خودرو شما به فناوری siri مجهز باشد. برای فعال کردن سیری اگر از قبل دستیار صوتی را راه‌اندازی کرده‌ باشید، تنها کافیست بگویید Hey, Siri. همچنین می‌توانید با فشار دادن دکمه هوم کارپلی، سیری فعال کنید. اما اگر خودرو شما مجهز به دستیار صوتی هوشمند سیری نیست باید از صفحه نمایش یا دکمه های ایجاد شده روی کنسول یا فرمان خودروی خود استفاده کنید.

نکته: سیری اپلیکیشنی فوق پیشرفته است که برای ios کار می کند و فرمان های صوتی شما را پاسخ گو می باشد.

 

نحوه اتصال گوشی هایی آیفون به اپل کارپلی

1. ماشین خود را روشن کنید، سپس مطمئن شوید که سیری روشن است.

2.  آیفون خود را به ماشین خود وصل کنید.

3. اگر ماشین شما از CarPlay با کابل USB پشتیبانی می کند، آیفون خود را به پورت USB ماشین خود وصل کنید. پورت USB ممکن است با نماد CarPlay یا نماد تلفن هوشمند برچسب گذاری شده باشد. حتما از کابل Apple Lightning به USB استفاده کنید.

4. اگر ماشین شما از CarPlay هم به صورت بی سیم و هم با کابل USB پشتیبانی می کند، گوشی خود را به پورت USB ماشین وصل کنید.

5. اگر ماشین شما فقط از CarPlay بی سیم پشتیبانی می کند، دکمه فرمان صوتی روی فرمان خود را فشار داده و نگه دارید. مطمئن شوید که استریو شما در حالت بی سیم یا بلوتوث است. سپس در آیفون خود به Settings > Wi-Fi بروید و مطمئن شوید که Wi-Fi نیز روشن است. روی شبکه CarPlay ضربه بزنید و بررسی کنید که Auto-Join روشن باشد. سپس به Settings > General > CarPlay رفته و ماشین خود را انتخاب کنید.

 

نحوه اتصال گوشی هایی آیفون به اپل کارپلی

 

برنامه های CarPlay را این گونه مرتب کنید!!!

هنگام استفاده از CarPlay، صفحه نمایشگر مانیتور خودرو برنامه های موجود شما را نشان می دهد. برای افزودن، حذف یا ترتیب برنامه‌ها در آیفون:

  • به Settings > General بروید، سپس روی CarPlay ضربه بزنید.
  • ماشین خود را انتخاب کنید سپس روی Customize ضربه بزنید.
  • برای افزودن و حذف برنامه ها، روی دکمه افزودن یا دکمه حذف ضربه بزنید. برای تغییر ترتیب ظاهر شدن برنامه ها، روی یک برنامه ضربه بزنید و بکشید.
  • دفعه بعد که آیفون خود را به CarPlay متصل می کنید، ترتیب جدید برنامه های شما باید روی صفحه نمایش ظاهر شود. فقط برنامه هایی که توسط CarPlay پشتیبانی شده روی صفحه نمایش شما ظاهر می شوند.

 

امکانات و ویژگیهایی اپل کار پلی 

  • قابلیت برقراری تماس تلفن
  • امکان ارسال و دریافت پیامک
  • امکان گوش‌دادن به پادکست
  • قابلیت استفاده از نقشه‌های اپل و مسیریابی
  • قابلیت پخش موسیقی از Apple Music یا سایر برنامه‌های صوتی
  • مکان استفاده از برنامه‌های third party سازگار با کارپلی

 

مزایا و معایب استفاده از کارپلی

این نرم افزار در کنار مزایای عالی و جذاب معایبی نیز دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

مزایا

1. عملکرد پیشرفته: این نرم افزار برنامه‌های گوشی آیفون را با سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو هماهنگ می‌کند و طیف وسیعی از ویژگی‌ها مانند ناوبری، پخش موسیقی و ارتباطات هندزفری را ارائه می‌دهد.

2. افزایش ایمنی: یکی دیگر از مزایای این نرم افزار این است که با به حداقل رساندن نیاز به دست زدن به گوشی همراه در حین رانندگی، حواس پرتی راننده را کاهش می دهد. سیری می‌تواند پیام‌ها را با صدای بلند بخواند و پاسخ‌های دیکته شده را رونویسی کند و امکان تعامل امن‌تر را فراهم کند.

3. سازگاری گسترده: کارپلی در بسیاری از مدل‌های خودرو موجود است و می‌توان آن را در برخی از خودروهای قدیمی‌تر نصب کرد. این برنامه از برنامه های شخص ثالث مختلف، از جمله موسیقی محبوب و خدمات ناوبری پشتیبانی می کند و تجربه ای آشنا و یکپارچه را برای کاربران فراهم می کند.

4. به روز رسانی مداوم: اپل به طور منظم این نرم افزار را به روز می کند و ویژگی ها و قابلیت های جدیدی را اضافه می کند.

 

مزایا و معایب استفاده از کارپلی

 

معایب

1. برخی از سیستم‌های قدیمی‌تر با برنامه سازگار نیستند یا ممکن است به طرز ناامیدکننده‌ای کند باشند.

2. با ورود به اپل کارپلی نمی توانید به منوی تنظیمات مربوط به ماشین خود دسترسی داشته باشید مگر اینکه از  Apple CarPlay  خارج شوید.

 

آیا کارپلی با بلوتوث هم کار می‌کند؟

باید بگویم بله، بسیاری از خودروها امکان استفاده از رابط کارپلی آیفون از طریق بلوتوث را دارند و کاربر به راحتی می تواند به جای استفاده از کابل، با بلوتوث به کارپلی متصل شود. در همین حال، برخی از مدل های خودرو دارای یک شبکه وای فای داخلی هستند که می تواند به آیفون متصل شود. پس از تکمیل تنظیمات، هر بار که وارد ماشین می شوید، کار پلی شروع به کار می کند. به این ترتیب می توانید بدون دست زدن به سیستم استریوی ماشین خود تنها با چند تنظیمات ساده به این سیستم وصل شوید.

 

کدام گوشی ها قابلیت اتصال کارپلی را دارند؟

تمام آیفون‌هایی که از زمان عرضه آیفون 5 از اواخر سال 2012 تولید و به بازار عرضه شده اند، با کار پلی سازگار هستند. این شامل دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر مانند iPhone 5C و نسل اول آیفون SE می‌شود، تا آخرین محدوده آیفون 14. به زبان ساده تر از آیفون ۵ به بعد کلیه‌ی گوشی‌های اپل از کارپلی پشتیبانی می‌کنند.

 

چه خودروهایی از Apple CarPlay پشتیبانی می کنند؟

زمانی که کار پلی در سال 2014 راه اندازی شد، به عنوان یک نرم افزار نسبتاً خاص شروع به کار کرد و به سرعت در صنعت خودرو گسترش یافت. در حال حاضر بیش از 600 خودرو از برندهای شناخته شده ای مانند لامبورگینی، نیسان، رولزرویس، بنتلی، مرسدس بنز، پورشه، پژو، سیتروئن و ... از این نرم افزار پشتیبانی می‌کنند.

 

چه خودروهایی از Apple CarPlay پشتیبانی می کنند؟

 

اگر آیفون نداشته باشم چه می شود؟

اگر آیفون ندارید اما همچنان اتصال گوشی هوشمند می خواهید، سیستم های دیگری نیز وجود دارد که می توانید استفاده کنید. Android Auto بسیار شبیه به این نرم افزار است، اما برای گوشی های اندرویدی است. با اندروید اتو نیز عملکردهای صوتی و پیام رسانی و ویژگی های ناوبری را در صفحه سرگرمی اطلاعاتی خود خواهید داشت.

 

در هنگام استفاده از کارپلی به این دو نکته مهم توجه کنید!!!

1.سیستم کارپلی اپل در طول مسیر باید همواره به اینترنت متصل باشد. اپلیکیشن‌های موزیک، نقشه، اسپاتیفای و دیگر برنامه‌ها تنها با وجود اینترنت و با سرعت قابل قبول می‌توانند کارایی داشته باشند و در صورتی که از مناطقی که تحت پوشش اینترنت دیتا نیستند، عبور کنید، این سیستم کارایی خود را از دست خواهد داد.

2. در تمام مدتی که از این سیستم استفاده می‌کنید، آیفون شما باید همواره به درگاه یواس بی متصل باشد چرا که پخش موسیقی و در عین حال استفاده از دیگر امکانات برنامه از جمله نقشه نیازمند دانلود و آپلود حجم قابل توجهی از دیتا است که همین مسئله باعث می‌شود باتری شما در مدت کوتاهی کاهش پیدا کند.

 

نتیجه گیری

این نرم افزار با استفاده از سیری، دستیار مجازی اپل، راه ایمن‌تر و راحت‌تر را برای استفاده از برنامه‌ها، برقراری تماس، ارسال پیام، دریافت مسیرها و موارد دیگر در حین رانندگی فراهم می‌کند. در این مطلب از خلیج کمپانی به طور مفصل در مورد اینکه car play چیست و چگونه کار می کند؟ چه ویژگیها، مزایا و معایبی دارد و چه خودروهایی از این نرم افزار پشتیبانی می کنند، صحبت کردیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. لطفا نظرات خود را در این مورد با ما و کاربران به اشتراک بگذارید.

 


نظرات (0 نظر)


(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد و ایمیل و موبایل الزامی نیست.)
ارسال نظر شما با موفقیت انجام شد
نام و نظر خود را وارد کنید