چرا خودرو شاهین نخریم؟ (معایب و مزایای شاهین)

چهارشنبه, 16 آذر 1401 - 8 نظر

چرا خودرو شاهین نخریم؟ معایب شاهین، این سدان تولید شده توسط شرکت سایپا شامل پیشرانه کم بازده، مشکلات ناشی از کیفیت پایین قطعات و مشکلات طراحی مانند خرابی گیربکس، سر و صدای فنرها، کیفیت رنگ و فقدان سامانه کنترل پایداری می باشد. البته این خودرو با موتور 1.5 توربو شارژ که در دو نسخه دستی و اتوماتیک در شش تیپ به بازار عرضه می شود از مزایایی نظیر طراحی ظاهری جذاب، طراحی داخلی مناسب، کابین با گنجایش قابل قبول، گستردگی خدمات پس از فروش و .... نیز برخوردار است. اگرچه هنوز چند ماه از عرضه این خودرو به مشتریان نمی گذرد ولی میزان رضایتمندی از خودرو شاهین به دلیل تجهیزات رفاهی، امنیت و ایمنی بالا تقریبا قابل توجه است.

 

 

بررسی معایب و مزایای شاهین

به گزارش پایگاه خبری دنیای خودرو، شاهین را می توان اولین گام مثبت سایپا برای ترمیم اعتبار پس از سال ها تولید پراید دانست و نقطه عطفی در تاریخ این خودروساز به شمار آورد. شاهین در زمانی طراحی شد که صنعت خودروسازی ایران با تحریم های سخت آمریکا و مشکلات مربوط به زنجیره تامین و خودروسازی مواجه بود. سدان شاهین استانداردهای آلایندگی یورو 5 و احتمالاً استانداردهای تست تصادف EuroNCAP را نیز رعایت می‌کند و دارای 6 کیسه هوا است. اما قبل از اینکه در مورد معایب و بدی های ماشین شاهین صحبت کنیم، ابتدا باید یک مسئله را روشن کنیم. شاهین نیز مانند دیگر خودروها دارای معایبی است ولی اینکه آیا این خودرو ارزش خرید دارد یا خیر، به نیاز و اولویت های شما بستگی دارد. برای برخی از افراد شتاب خودرو از همه چیز مهمتر است در حالی که ممکن است برای دیگری این موضوع اهمیت زیادی نباشد و فضای صندوق‌ عقب ماشین برای او مهمتر باشد. خودروسازی سایپا در پاسخ به تقاضای بالای مردم، فروش شاهین را از 29 فروردین ماه بدون برگزاری قرعه کشی خودرو آغاز کرده است.

 

 

بر این اساس، زمان تحویل این خودرو حداکثر 90 روز است و در صورت تاخیر، طبق قرارداد، غرامتی معادل 36 درصد سود سالانه (3 درصد ماهانه) به صورت روزانه محاسبه می شود. در ادامه به بررسی مزایا و معایب شاهین می پردازیم.

 

چرا خودرو شاهین نخریم

 

معایب شاهین

1. شتاب نه چندان خوب

یکی از مهم‌ترین معایب و بدی های ماشین شاهین شتاب نه چندان خوب آن است. این خودرو چابک نیست و نباید انتظار عملکرد سریع را به خصوص در شتاب ثانویه داشته باشید. البته شاید بتوانید برخی از مشکلات ناشی از چابک نبودن شتاب را به کمک فرآیند ریمپ برطرف کنید اما به دلیل احتمال ایجاد مشکلات فنی و یا خارج شدن پیشرانه از گارانتی پیشنهاد نمی شود. با این حال شتاب این خودرو می تواند بهتر باشد هرچند شاید خیلی ها مشکلی با آن نداشته باشند. همچنین صدای موتور داخل کابین در سرعت های بالا کمی بلند است که تقریبا می توان گفت عادی است و به دلیل موتور توربو آن است.

2. ایرادات ظاهری شاهین

از دیگر معایب شاهین مدل G مربوط به بدنه و ظاهر آن می شود. نظر کارشناسان در مورد خودرو شاهین کاملا مثبت نیست زیرا با وجود زمان کمی که از عرضه این خودرو می گذرد، برخی از صاحبان این خودرو گزارش­هایی در مورد خرابی­های زودهنگام و کیفیت متریال در بعضی از قطعات این خودرو مانند خرابی گیربکس، توربو، بخاری، سیستم تعلیق، سر و صدای کمک فنرها و کیفیت رنگ را ارائه کرده اند.

3. ایرادات فنی شاهین

مشکلات فنی از دیگر معایب شاهین می باشد هرچند که نسبت به ایرادات ظاهری کمتر گزارش شده است. بیشترین تعداد این ایرادات مربوط به باتری خودرو، دوربین دنده عقب، سیستم صوتی تصویری ضعیف، نمایشگر ال سی دی که می‌توانست پیشرفته‌تر باشد، دربازکن صندوق عقب می باشد.

 

 

4. دید عقب

یکی دیگر از بدی های ماشین شاهین این است که راننده دید عقب محدودی دارد زیرا صندوق عقب این خودرو در ارتفاع نسبتا زیادی قرار گرفته است. البته این مشکل تا حدی به  کمک سنسور و دوربین عقب قابل حل است.

5. شاهین نه بسیار نرم و نه ارگونومیک

برخی از مالکان خودرو از صندلی‌های سخت و نه چندان راحت و نبود فرم ارگونومیک رضایت‌بخش شکایت دارند که این نیز یکی دیگر از معایب شاهین است. پس از روشن شدن موتور خودرو صدای زیادی در داخل کابین شنیده نمی شود اما در دورهای موتور بیشتر به دلیل اینکه توربوشارژر وارد مدار شارژ می شود صدای غرش موتور در داخل کابین بیشتر شنیده می شود. همچنین اگرچه سیستم تعلیق قادر است ضربه های ناشی از ناهمواری جاده را به خود جذب کند، اما در کل نباید انتظار سفری کاملاً آرام از این خودرو داشت. در واقع هندلینگ با این خودرو نه خیلی خشک است و نه خیلی نرم.

6. هزینه‌ها و قطعات مصرفی شاهین

مصرف زیاد سوخت و هزینه‌های استهلاک از دیگر معایب شاهین محسوب می شود. البته شاید نسبت به خودروهای دیگرخیلی هم بالاتر نباشد ولی با توجه به مزایا و ویژگیهای خوب  می‌توانست از نظر مصرف بهینه‌تر ساخته شود. مصرف بنزین شاهین در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷٫۵ لیتر است که مقدار قابل‌توجهی به نظر می‌رسد. هزینه‌های آن مانند همه خودروهای دیگر شامل هزینه بیمه، لنت ترمز، روغن موتور، سایر مایعات و لاستیک‌هاست. سرویس‌های دوره‌ای خودرو را هم به این هزینه‌ها اضافه کنید.

 

 

نظر مکانیکها در مورد خودروی شاهین

 

مزایای شاهین

1. امنیت بالا و مطمئن

بدون شک یکی از مهمترین مزایای شاهین، امنیت بالای این خودرو می باشد. شاهین توانسته است در تست ایمنی و تصادف توسط مؤسسه معتبر اروپایی euroNCAP موفق به کسب ۳ ستاره از ۵ ستاره ممکن شود که به‌نوعی نمره قبولی برای آن به شمار می‌رود. مؤسسه انکپ در ردیف معتبرترین مؤسسات ارزیابی ایمنی خودرو در کل دنیا به شمار می‌رود. بسیاری از کمپانی‌های معروف خودروسازی در دنیا، خودروهای تازه تولید شده خود را در اختیار این مؤسسه قرار می‌دهند تا آزمون‌های مختلف امنیت را روی آن انجام دهند.

 

2. امکانات رفاهی خوب

از دیگر مزایا شاهین می‌توان به امکانات رفاهی و آپشن‌های آن اشاره کرد. برخی از مهم‌ترین تجهیزات جانبی و امکاناتی که روی این خودرو نصب است، عبارت‌اند از:

  • سیستم هشدار دهنده برای جلوگیری از سرقت (ایموبیلایزر)
  • سیستم پایش وضعیت باد تایرها
  • ایربگ برای سرنشینان جلو
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
  • سیستم ترمز ضد قفل و اضطراری
  • سیستم مالتی مدیا هفت اینچی
  • دکمه‌های کنترلی روی فرمان
  • صندلی عقب مجهز به نگهدارنده کودک
  • چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب
  • سیستم ترمز ضد قفل و اضطراری
  • دوربین دید عقب ماشین
  • استارت دکمه‌ای
  • آینه‌های برقی
  • صندلی با روکش چرم
  • چراغ‌های اتوماتیک
  • سان روف
  • سنسور عقب

 

 

3. عملکرد خوب در ترمز گیری

4. رانندگی آسان

 

نظر کارشناسان در مورد خودرو شاهین

 

میزان رضایتمندی از خودرو شاهین

میزان رضایتمندی کاربران و نظر مکانیکها در مورد خودروی شاهین نه کاملا ولی تا حدود زیادی مثبت است. نقطه قوت این خودرو طبق نظر کارشناسان در مورد خودرو شاهین، عملکرد خوب آن در ترمزگیری‌هاست که با توجه به وجود توربوشارژر و قدرت بالاتر پیشرانه M15 اهمیتی بیشتر نسبت به دیگر خودروها دارد. پمپ خلاء این خودرو عملکردی بهتر نسبت به سایر خودروهای توربوی داخلی دارد و می‌توان روی ترمزهای این خودرو حساب کرد.

کاربری که مسافت طولانی با این خودرو طی کرده، نظر خود را در مورد شاهین در اینستاگرام نوشته: «اکثر مسیرهای حرکتی من کوهستانی، اتوبانی و حتی جاده خاکی با چهار سرنشین بوده و وسایل زیادی هم به همراه داشتیم. خدا رو شکر سواری خوب و راحتی را تجربه کرده‌ایم و عمدتاً از کولر استفاده می‌کردم و با این حال خودرو نه داغ کرد و نه مشکلی برای خودرو به وجود آمد و مصرف سوخت میانگین هم با وجود کولر حدود 8.5 لیتر در 100 کیلومتر بود».

 

 

کاربر دیگری گفته: طبق تجربه سواری خودم، ماشین بسیار نرمی است. کابین و صندلی عقبش جاداره، فرمون بسیار بسیار نرمه، جنس داشبورد یکم تو ذوق میزنه ولی بی کیفیتم نیست و متوسطه مثل بقیه ماشینای ایرانی. شتاب اولیش خیلی خوبه و تو سربالایی و سبقت به لطف گشتاور خوبش کم نمیاره . تست صفر تا صدی که خودم گرفتم حدود ۱۲ الی ۱۳ ثانیس رسانه اسب بخار هم حدود ۱۳ گرفت . در کل من که نسبت به ماشینای ایرانی که قبلا سوار شدم مثل تیپ ۵ ، ای اف سون دوگانه و ال نود از این بیشتر راضی بودم در مجموع. هرچند ایرادات ریز و مونتاژی دیده میشه که باید اصلاح بشه و سایپا هم فراخوان زده ولی در کل راضیم. برعکس بعضی تخریبایی که تو صفحات مجازی صورت میگیره ماشین خوبیه خدایی...

 

معایب شاهین g چیست؟

ایرادات ظاهری، فنی، شتاب نه چندان خوب و مصرف زیاد سوخت از معایب خودرو شاهین سایپا می باشد.

 

میزان رضایتمندی از خودرو شاهین ۱۴۰۱ چقدر است؟

میزان رضایتمندی کاربران و نظر مکانیکها در مورد خودروی شاهین نه کاملا ولی تا حدود زیادی مثبت است. نقطه قوت این خودرو طبق نظر کارشناسان، عملکرد خوب آن در ترمزگیری‌هاست که با توجه به وجود توربوشارژر و قدرت بالاتر پیشرانه M15 اهمیتی بیشتر نسبت به دیگر خودروها دارد.

 


نظرات (8 نظر)


(نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد و ایمیل و موبایل الزامی نیست.)
ارسال نظر شما با موفقیت انجام شد
نام و نظر خود را وارد کنید
ابراهیم معین فر گفته که : چهارشنبه, 28 دی 1401

صدای موتور و گیربکس در داخل شهر زیاد میاد البته من تازه خریدم

مرتضی میرزاپور گفته که : شنبه, 08 بهمن 1401

من از ماشینهای ایرانی همشونو تجربه کردم شاهین خیلی عالی فقط صندلی‌های جلو برقی بود حرف نداشت .وسلام

علی هاشمی گفته که : چهارشنبه, 03 اسفند 1401

با سلام من تازه پول ریختم کاش این مشکلاتی ک فرمودین حل کنن

ابوذر گفته که : چهارشنبه, 24 اسفند 1401

من یک ماه پول ریختم از هیچیش هم خبر ندارم خدا کنم خوب باشه

سید الیاس موسوی راد گفته که : دوشنبه, 07 فروردین 1402

من الان تازه خریدم ولی داخلش عالیه و سال ۱۴۰۰ صدای موتور داخل ماشین بود ولی الان ۱۴۰۲ این مشکل را حل کرده ان به نظر من بخرید خیلی ماشین عالی هست

taha گفته که : یکشنبه, 07 خرداد 1402

درود تنها نقطه قوت این خودرو طراحی ظاهری متفاوت با بقیه ماشینهای ایرانیست. خدمات فوق العاده ضعیف. قطعات گیر نمی آید. عیب یانی در نمایندگیها در حد صفر. خودشان عیوب ماشین تولیدی شان را نمی توانند تشخیص دهند. برای هر عیبی که مراجعه کنید باید ماشین را بخوابانند یکی یکی قطعات را تعویض کنند تا عیب رفع شود. اگر هم به قطه نیاز باشد که روند کار بسیار طولانی خواهد بود. نمایندگیها قطعه ندارند. هر قطعه ای را از تهران درخواست می کنند. چند روز طول می کشد تا قطعه بیاید. بعد عوض کنند ببینند عیب رفع می شود یا خیر. من ۴ ماه است درگیر این مسیله هستم. هیچکدام از نمایندگیهای اصفهان نتوانسته اند عیب را تشخیص و رفع نمایند. برای اینکه حقوق ندهند از مکانیکهای مجرب استفاده نمی کنند. مکانیکهای تازه کار هم بیشتر ماشینها را خراب می کنند تا درست. خلاصه اگر اعصاب و پول اضافه دارید شاهین بخرید.

Imaf گفته که : یکشنبه, 28 خرداد 1402

باسلام خدمت دوستان گرامی بهتون اکیدا توصیه میکنم قبل ازخریدن این ماشین حتمااین مطالب روبخوانیدبنده۱۴۰۱/۹/۱۷خودروشاهین ازنمایندگی اصفهان تحویل گرفتم بنده هم مثل همین دوستانی که نظرات شون مثبت بوداهمیت به نظرات کسانی که قبلاخریده بودن واساتیدی که بهشون درباره فنی این ماشین صحبت کرده بودم ندادم وفریب ظاهرجذاب وقیمت پایین اش روخوردم ازاول سروصدای زیادتوی ماشین خصوصاموقعی که توربوشارژکارمیکردکاملا شنیده میشدکه باروشن کردن ضبط وبردن ولم صدامیشدباهاش کناراومد این که کوچکترین ضعف اش بود واماشمامیتونیدصبح بامراجعه به نمایندگی سایپاازکسانی که خریدن مطمئن بشید، برسیم به بقیه ویژگی های باحالش که سرتون دردنیارم موردی میگم:درست کارنکردن کیلس استارت وخاموش شدن بعضی مواقع درحرکت ،درست عمل نکردن قفل مرکزی وآینه های برقی که هنگام جمع شدن به بدنه میخودن وعامل اصلی خرابیشه،تاخیروپریدنgpsثبت شده ،همچنین بلوتوث ضعیف اش،عدم استفاده ازباندوباکس به خاطرطراحی اش،گشتاورضعیف موقع حرکت اولیه خصوصادرسربالایی،خراب شدن کلیدشیشه بالابرعقب،خراب شدن قفل درب عقبی،مصرف جاده صدی ۹،۵لیتربه خاطرتوربوش،فن ضعیف۱پروانه باتوجه به توربوشارژش که موقع ترافیک نمیتونه موتورخنک کنه وجوش میاره،خصوصاوقتی کولرمیزنی چ برسه ماشین ساکن باشه آمپرمیکشه بالا، همچنین درمراجعه به نمایندگی به من گفتندپروانه واترپمپ اش پلاستیکی هست که فراخوان میدن تادوسال دیگه عوض کنید، موقع ایستادن درهای جلوکه بازمیکنی هوای گرم میخوره توصورتت انگاری مشعل روشن کردن،به عنوان یه خریدار ایرانی که قبلا۴۰۵،پرایدو۲۰۶sdوrdداشتم وسوارشدم خداوکیلی به این ماشین ازبابت موتور وعملکرد ضعیف اش نسبت به پیکانrdنمره۱۰ هم نمیدم چراکه درمسافرتی که به مشهداواخربرج۲داشتم این ماشین جاده گرمسارساعت ۳ظهرجوش اوردوتامشهدبلایی به سرماآوردکه به همان امام رضایی که رفتم شیری که ازمادرم خورده بودم پس دادم.ونه امدادخودروجوابگوبودنه خودمشهدتابه دردسربردم نمایندگی اونجاو تا۳روزبعدکه تماس گرفتن ومراجعه کردم مجموعه فن ورادیات کامل عوض شده بود واونجاماشین های زیادی بودکه حتی بعضی هاشون تا۱۰روزهم خوابیده بودن توی نمایندگی..توصیه من به مردم عزیزقبل ازخریدحتمادرباره این مواردتحقیق کنید...یکی ازبزرگترین اشتباهاتم خریداین خود وبود..یاحق

محمود گفته که : یکشنبه, 18 تیر 1402

جاده عسلویه تا شیراز یک جاده کوهستانی هست با بار به وزن ۱۲۰ کیلو و سه نفر سرنشین و کاملا استفاده از کولر سرعت و عملکرد خوبی داشت ماشین مال۱۴۰۰ هست جوش نیاورد ولی قطعات ماشین کم هست رانندگی لذت بخشی داره و من که از رانندگی با ماشین لذت بردم دوستانی هم هستند که به مشکلات زیادی خوردند که فقط میتونم بگم شانسشون خیلی بد بوده ماشین ایرانی همین هست عین هندونه میمونه